Wypożyczalnia aut – co powinna zawierać umowa najmu

Wypożyczalnia aut – co powinna zawierać umowa najmu

Konieczność lub chęć wynajęcia samochodu może się zdarzyć nawet osobom, które wcześniej tego nie planowały. Jest tak szczególnie, że wypożyczalnie samochodów coraz częściej zabiegają o Klientów, może się więc okazać, że nawet osoba posiadająca swój samochód zdecyduje się go pozostawić pod domem, a pojechać w góry wynajętym jeepem. Korzystne może się również okazać wynajęcie samochodu transportowego, by samodzielnie przewieźć np. zakupione w sklepie meble. Stąd też warto wiedzieć, jakie elementy zawiera umowa wynajmu, jakie Klient ma prawa i co jeszcze proponuje wypożyczalnia aut na przykładzie takowej ze Szczecina.

Podstawowa treść umowy wynajęcia samochodu

Na umowę trzeba zwracać tym bardziej uwagę, iż żadna ustawa nie reguluje dokładnie jej treści. Z prawnego punktu widzenia w umowie muszą się znaleźć trzy elementy:

  • nazwanie stron – czyli określenie podmiotu wypożyczającego auto oraz Klienta (z dokładnymi danymi),
  • tak zwaną treść oświadczenia woli – to, co jest przedmiotem umowy,
  • oraz podpisy obu stron – bez nich umowa jest nieważna.

To jednak podstawowe dane. Każda wypożyczalnia aut, w tym nasza w Szczecinie, zawiera w umowach szereg innych informacji. Szczególnie bogate jest oczywiście oświadczenie woli, czyli część szczegółowa umowy.
Pomijając jednak na razie warunki najmu, należy jeszcze wymienić inne szczegóły formalne, które są bardzo istotne dla Klienta i chronią go prawnie. Należą do nich:

  • data – bezwzględnie ważna, bo bez niej można być narażonym na sugestie dłuższego użytkowania auta, niż miało to miejsce w rzeczywistości; nie chodzi przy tym jedynie o datę zawarcia umowy, lecz przede wszystkim o okres najmu (czyli od – do);
  • szczegóły opisu wynajmowanego samochodu – by uniknąć posądzenie np. o wady, które w rzeczywistości już na aucie były (należy dokonać oględzin przed wyjazdem z wypożyczalni); ze względów formalnych trzeba zwrócić uwagę na informacje o: modelu, marce, roku produkcji, wyposażeniu, pojemności silnika, numerze VIN (informacje te znajdują się w umowie lub załączniku);
  • cenę wynajmu – jak również termin zapłaty, co niekoniecznie musi mieć miejsce od razu;
  • wykaz wszystkich dokumentów i przedmiotów przekazywanych najemcy wraz z samochodem – są to oczywiście klucze, pilot, karta samochodu, ubezpieczenie oraz ewentualne wyposażenie dodatkowe.

Problematyczne może być tylko ubezpieczenie, które niejednokrotnie wymaga wykazania osób, upoważnianych do prowadzenia wynajętego samochodu. Istotne jest również zwrócenie uwagi na opłaty eksploatacyjne, co jednak ma większe znaczenie w wynajmie długoterminowym. Dotyczą one np. kosztów wymiany płynów czy klocków hamulcowych. W umowie musi się również znaleźć forma jej rozwiązania tej umowy, zwykle – zdania samochodu do wypożyczalni.

Jakie prawa ma Klient w wypożyczalni aut

Prawa Klienta właściwie dotyczą wiedzy, jaką powinien mu przekazać podmiot wypożyczający auto oraz warunków rezygnacji z umowy. Warunki rezygnacji bezwzględnie powinny znaleźć się w umowie, lecz każda wypożyczalnia aut może określić inne, dlatego nawet doświadczeni najemcy mogą być czasem zaskoczeni niektórymi zapisami.
To co ważne to fakt, iż umowa zawarta przez Internet może zostać przez Klienta anulowana w ciągu 14 dni od jej zawarcia, co nie jest możliwe na tych samych zasadach podczas podpisywania jej w wypożyczalni. Podobna sytuacja wystąpiła, gdy biura podróży ogłaszały swoją upadłość. Chronieni byli wtedy tylko Klienci, którzy zapłacili za wycieczkę kartą debetową – otrzymywali dzięki temu zwrot, a pozostali nie mogli na to liczyć.
Należy pamiętać, że Klient nie musi płacić za ubezpieczenie, a często zdarza się, że wypożyczalnia tego żąda. W żadnym wypadku jednak Klient nie jest obowiązany do zakupu jakichkolwiek opcji dodatkowych.
Klientowi należy oczywiście zwrócić wpłaconą za auto kaucję. Problemy występują wtedy, gdy data jej wypłacenia zwrotnego nie została uwzględniona w dokumentacji. Jako że powinna się ona znaleźć w umowie obligatoryjnie, już podczas podpisywania dokumentów taki brak formalny może wzbudzać zastrzeżenia i nieufność.
Należy też zwrócić uwagę, kto ponosi ewentualne koszty naprawy samochodu i gdzie przeprowadzić taką naprawę. Jest to szczególnie ważne, gdyż skargi wnoszone do ECK (Europejskie Centrum Konsumenckie) często dotyczą zawyżania opłat lub niewłaściwie naliczanych kosztów napraw. Część powyższych problemów występuje jednak tylko za granicą, gdy tam Polacy wypożyczają samochody. Wynika to często z bariery językowej, ale też z nieuczciwej praktyki. Z perspektywy wypożyczalni samochodów wygląda to jednak podobnie. W wypożyczalni aut w Szczecinie, by uniknąć wszelkiego typu problemów, drukujemy ofertę zawsze w języku polskim, niemieckim i angielskim. Wzbudza to większe zaufanie Klientów zagranicznych.

Praktyki w wypożyczalni aut w Szczecinie

Część spośród wymienionych zasad i wpisów do umów chroni przy powyższym obie strony. Na przykładzie już podawanym, nie tylko wypożyczalnia, nawet bez złych intencji (przez przeoczenie), może przypisywać Klientowi rysę na karoserii, która przy odbiorze już była, ale też Klient może rzeczywiście ją zrobić i się do tego nie przyznawać.
Dlatego w naszej wypożyczalni aut w Szczecinie zwracamy szczególną uwagę na to, by zapoznać Klienta z samochodem, dokonać przy nim oględzin i odpowiedzieć na wszystkie pytania oraz udzielić rutynowych wyjaśnień. Uznajemy, że nie tylko dopełniamy w ten sposób niezbędnych formalności, ale też gwarantujemy obu stronom bezpieczeństwo.

Umów sie na rezerwację

PLATINUM RENT
ul. Madalińskiego 8/109
70-101 Szczecin
E-mail: biuro@wypozyczalniaszczecin.pl
791 994 500

Platinum Rent poleca

TOP
ZAREZERWUJ